De erkenning groeit onder rijschoolhouders dat rijopleidingen duurzamer kunnen. Maar er blijkt nog een andere hobbel. Investeren in een elektrische lesauto die vanwege Code 78 maar deels ingezet kan worden, lijkt op het eerste gezicht niet erg rendabel. Maar is dat echt zo?
Bekijk hier onze factsheet met vragen en antwoorden
Uit verkennend onderzoek blijkt dat veel rijschoolhouders niet voldoende informatie krijgen over de daadwerkelijke kosten van elektrisch rijden of over de mogelijkheid om tijdens een rijopleiding enkele lessen volledig elektrisch te doen zodat aspirant bestuurders comfortabel kunnen wennen aan het verkeer. Hybride lessen – dus een combinatie van elektrische en brandstofauto’s – is een prima alternatief.
Rijscholen die ZZP'er zijn en dus meestal maar één lesauto tot hun beschikking hebben, zullen dit als lastig ervaren. Immers, klanten die geen automaatrijbewijs willen, gaan dan naar een andere rijschool waar wel in een schakelauto kan worden gereden. Daarom is Les Elektrisch voorstander van het invoeren van het Duits Model in Nederland. Noorwegen, Zwitserland en België zijn er ook mee bezig.
Je krijgt standaard rijles in een elektrische auto - standaard uitgerust met automaat - en haalt daarmee je rijbewijs. Wanneer je vervolgens ook wilt rijden in een schakelauto volg je een korte cursus van 8 á 10 extra rijlessen. Je rijschool is gemachtigd je de test af te nemen, waarna code 78 (automaatrijbewijs, je mag niet in een schakelauto rijden) van je rijbewijs verdwijnt.
Leren rijden is voor de meeste leerlingen - zeker in het begin - stressvol door het moeten leren schakelen. Het vertraagt de leercurve van comfortabel worden in het verkeer. Tegelijk is een elektrische auto rustgevend, overzichtelijk, vol met handige gadgets en helpt hij je met rijden. Het geeft dus vertrouwen en rust aan de aspirant-bestuurder. Er is simpelweg meer tijd om het verkeer te leren lezen en er comfortabel in te worden.
Brandstofauto’s behoren snel tot het verleden. Het streven van de overheid is om vanaf 2030 geen nieuwe brandstofauto’s meer te verkopen. Koop je dus binnenkort een benzineauto en rij je die vijf jaar, zit je al ruim in 2027. De restwaarde zal dan stevig gekelderd zijn met 2030 binnen handbereik. Bovendien zijn er dan zoveel elektrische auto’s op de markt dat het gemeengoed is geworden. Niemand wil meer schakelen, iedereen wil de rust en het relaxte rijden van ‘elektrisch’. Je prijst jezelf dus gaandeweg uit de markt, maar jij zit wel vast aan je vijf jaar (hoge) afschrijving.
Hoe dichter we bij 2030 komen, des te meer mensen helemaal geen schakelrijbewijs meer willen. Het Duits Model zal dus een overgangsmodel richting 2030 vormen. Belangrijkste reden hiervoor: jou uit de wind houden, ook als ZZPer. Immers, je kunt meer leerlingen sneller helpen aan een automaat rijbewijs, die bij een andere rijschool de schakelmodule volgen. De verwachting en ervaring is momenteel dat voor het rijbewijs halen in een elektrische auto zo’n 10 rijlessen minder nodig zijn. Hogeschool Arnhem Nijmegen onderzoekt dit momenteel. Meer leerlingen helpen sneller af te rijden, is uitstekende mond tot mond reclame…
Het toetje vormen de huidige verkoopcijfers. Tot en met augustus 2021 is 57 procent van alle nieuw verkochte auto’s uitgerust met een automaat. Dit is al jaren stijgende. Een elektrische auto is altijd een automaat.