Wat ruim een jaar geleden in Gelderland ontstond, krijgt een landelijk vervolg: het informeren en stimuleren over het geven én nemen van rijlessen in elektrische auto’s. Elektrische auto’s stoten geen vervuilende stoffen uit, zijn stiller en standaard voorzien van automaat. Mensen die willen leren autorijden, kunnen dat beter in een duurzame variant doen omdat daarmee direct en indirect uitstoot wordt vermeden. De hobbels op de weg voor met name rijscholen – en beschreven in het white paper van het project – wil Les Elektrisch nu op landelijke schaal helpen oplossen.
Net als voor veel andere Nederlanders is het voor rijscholen nog een woud van onterechte vooroordelen en aannames met betrekking tot elektrisch rijden. De praktijk wijst vrij resoluut de positieve kant uit, toch durven nog veel mensen de stap niet te nemen. Voor rijschoolhouders is dat niet anders. Al meer dan 100 rijscholen in Nederland zijn overgestapt. Het is tijd voor de volgende lichting innovatieve rijscholen om die stap ook te nemen.
Les Elektrisch start, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, een onderzoek onder rijscholen naar de snelheid waarmee leerlingen afrijden in een elektrische automaat vergeleken met een schakelauto. Het onderzoek richt zich op de economische aspecten van het lesgeven in een elektrische automaat en de potentiële kostenbesparing voor rijscholen en leerlingen. Deel uw ervaringen en help ons waardevolle inzichten te verzamelen voor een toekomstgerichte rijschoolbranche.
Doe mee aan de enquête en maak verschil!
De enquête kan worden ingevuld tot en met zondag 17 november aanstaande. Alle rijscholen in Nederland zijn uitgenodigd hieraan deel te nemen.
Het kabinetsstreven is dat alle nieuwe personenauto’s die vanaf 2030 verkocht worden emissieloos zijn. Daarmee wordt automaat-rijden de standaard. “Met het project Les Elektrisch willen we de drempels slechten die in de branche leven rond elektrisch rijden. Denk aan de vermeende hoge kosten, het automaatrijbewijs, onbekendheid met laadinfrastructuur en gepercipieerde problemen met de range. Om de verduurzaming vanaf de bron te versnellen, is overstappen op elektrische lesauto’s belangrijk. Zowel om de directe uitstoot via rijlessen te verminderen, als voor aspirant-bestuurders via het opdoen van ervaring met het rijden in een elektrische auto”, aldus projectleider Flip Oude Weernink.
Mensen zullen altijd willen autorijden. De maatschappij stevent af op een wagenpark met emissieloze auto’s. Naast duurzaam gedrag aanleren door meer te fietsen en het openbaar vervoer te pakken, past dit ook bij het geven van rijles. Les Elektrisch gaat in de praktijk onderzoek doen naar de impact hiervan op zowel rijscholen, aspirant-bestuurders als de bestaande regelgeving. Het krijgt daarbij steun vanuit de autosector en van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
White paper
White paper Les Elektrisch overhandigd aan staatssecretaris Heijnen
De provincie Gelderland en het Gelders Energieakkoord hebben ruim een jaar geleden het project Les Elektrisch in het leven geroepen. Het project wist zich gesteund door BOVAG, Vereniging Rijschool Belang (VRB) en Vereniging Elektrische Rijders (VER). Voor het landelijke project is deze steun reeds verder uitgebreid vanuit de sector.
Vraagstukken en oplossingsrichtingen uit Les Elektrisch Gelderland zijn in het white paper beschreven. Die opgedane kennis wordt nu in het landelijke vervolg doorontwikkeld om versnelling te kunnen organiseren.
In Arnhem, waar het project geïnitieerd is, overhandigde projectleider Flip Oude Weernink het door hem met coauteur René Bastiaans geschreven white paper Les Elektrisch. Oude Weernink: “Dat we nu met het ministerie onze opgedane kennis verder kunnen brengen en landelijk elektrisch lessen kunnen stimuleren, is voor de verduurzaming van de Nederlandse mobiliteit goed nieuws. We willen drempels wegnemen die deze verduurzaming vanaf de bron tegenhouden. Ook hardnekkige vooroordelen die bestaan willen we aanpakken, op weg naar 2030. Het ‘wat en hoe’ beschrijven we in het white paper.”