Branche versterkt samenwerking met Les Elektrisch: focus op verduurzaming en duidelijkheid over de 4e RBR

Op 3 oktober vond in Utrecht een door Les Elektrisch georganiseerde bijeenkomst plaats, waar de rijschoolbranche en het ministerie vertegenwoordigd waren. Er werd vruchtbare discussie gevoerd over de toekomst van de rijschoolsector. Belangrijke thema’s waren de verduurzaming van de branche en de impact van de aankomende 4e Europese Richtlijn Rijbewijzen (RBR).

Het is alweer een jaar geleden dat de volledige lesbranche zich committeerde aan de missie van Les Elektrisch onder de Letter of Support: verduurzaming van het Nederlandse wagenpark, vanaf de bron: de rijles.

Wetgeving en praktijk: een kloof die vergroeit

De 4e RBR zal naar verwachting in de eerste helft van volgend jaar worden afgerond. Lidstaten krijgen daarna drie tot vier jaar de tijd om de nieuwe richtlijnen in hun nationale wetgeving op te nemen. Een van de opmerkelijke punten is dat code 78, die aangeeft dat bestuurders alleen in automaten mogen rijden, niet zal verdwijnen. Ondertussen zijn autofabrikanten (OEM’s) al bezig met het uitfaseren van schakelvoertuigen; binnen enkele jaren zullen deze alleen nog als dure optie beschikbaar zijn, met automaten als nieuwe standaard.

Hierdoor ontstaat een situatie waarin de wetgeving achter de realiteit aanloopt. Dit roept vragen op voor rijscholen die hun investeringen moeten plannen. De veranderingen gaan verder dan alleen verduurzaming via elektrificatie; het vereist ook strategische aanpassingen om toekomstbestendig te blijven. Dit punt werd benadrukt als urgente materie voor het ministerie om op te pakken.

Vergelijking van opleidingskosten en duur

Les Elektrisch werkt aan een vergelijking van de kosten en duur van opleidingen in fossiele en elektrische voertuigen. De data, waaronder kilometerprijzen en het aantal rijlessen tot afrijden, wordt verzameld uit de markt. Hierbij wordt rekening gehouden met factoren zoals lesduur en inzichten uit de rijlespraktijk.

Hoewel de uurprijs per rijschool kan verschillen, bieden de uitkomsten van deze vergelijking waardevolle inzichten voor zowel rijscholen als leerlingen om de verschillen tussen lessen in een schakelauto en een automaat beter te begrijpen.

Branche samenbrengen en kijken naar de toekomst

Les Elektrisch blijft de samenwerking met de markt en branchepartners intensiveren, tenminste tot het einde van december 2024. Tijdens de bijeenkomst kwam een scherpe opmerking van Chris Verstappen (Verjo) naar voren:

"Leiden we leerlingen op voor het verleden, of voor de toekomst?"

Het benadrukt de noodzaak om rijopleidingen af te stemmen op de veranderende mobiliteitsmarkt, waarbij elektrische en automatische voertuigen een steeds grotere rol spelen.

Samen zetten we de volgende stap in de transitie naar een duurzamere rijschoolsector!

Deze website gebruikt cookies om de gebruikerservaring te kunnen verbeteren. Door gebruik te maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Meer informatie Accepteren