Zaterdagochtend 2 oktober, iets voor tienen. Arnhem. Het ElaadNL terrein komt in zicht, de navigatie leidde u naar de Roadshow Les Elektrisch, een initiatief van de provincie Gelderland en het Gelders Energieakkoord. U liet wellicht zelfs een aantal rijlessen schieten. Met u deden bijna 60 mensen van rijscholen dit. En dat was niet voor niets. We zochten samen het randje op. Van de mogelijkheden voor rijscholen in deze sterk veranderende tijd.
Vincent Everts deed zijn naam in het veld van elektrisch rijden eer aan. Hij was grappig, provocatief, deelde regelmatig leuke anekdotes en hij maakte geen fans onder petrolheads met zijn vaak herhaalde term ‘plofmotor’. Met zijn rol zette hij wel de toon: kijk naar de toekomst, niet naar het verleden. Ja tuurlijk, vroeger konden elektrische auto’s niet ver, en was laden een ramp. Er kwamen prachtige verhalen over voorbij. Maar dat is het verleden. Heel duidelijk het verleden.
Uw toekomst als rijschool ligt realistisch en maatschappelijk gezien daadwerkelijk in het geven van rijlessen in duurzame elektrische auto’s. Jan van Rookhuijzen van ElaadNL gaf u de inzichten dat het met de elektriciteit wel goed zit. Dat er wel stevige veranderingen moeten worden doorgevoerd in het elektriciteitsnet – en dan met name het Slim Laden dat van belang wordt – maar daar hoeft u zich nu bij de overstap nog geen zorgen over te maken.
ElaadNL deed er nog een extra schepje bovenop met vier verschillende rondleidingen over het terrein, waarin de verschillende aspecten van elektrisch rijden – en dan met name alles rond het laden – de revue passeerde. Doel: u inzicht geven in wat er speelt, wat de ontwikkelingen zijn en zo ook inzicht en vertrouwen krijgen in de ontwikkeling ‘elektrisch rijden’. Geloof ons, dat komt echt helemaal goed.
De laadpaal die u nodig heeft, is leverbaar. Alleen welke? … … van Chargepoint is al sinds 2007 bezig met laadpalen ontwikkelen en installeren bij Nederlandse bedrijven. Zijn verhaal was helder en duidelijk: bij uw situatie past altijd een laadpaal, een gesprek met hen zal verheldering daarin brengen. Dus ook het opladen is geen punt.
Sterker, er waren rijscholen aanwezig die nu al elektrisch rijden en daarin ook les geven. Zo was daar de Ford Mustang van Frank Massop die veel bekijks trok. En wat bleek? Hij is goedkoper uit met de Mustang dan met een Mondeo. Bovendien hoorden we interessante oplossingen voor de kleinere batterijen waarmee net onder de 300 kilometer kan worden afgelegd: leg de leerling bij een snellere laadpaal uit hoe het laden werkt. Plug direct in, begin het verhaal. Bij elk uur 5 minuten laden kunnen de snellere nieuwe modellen al 125 kilometer bijladen. Maar ook de langzamere EV’s laden dan als snel 15 kilometer bijladen. Dat is de afstand van een halve gemiddelde rijles! Opladen en opleiden, in één.
Het vinden van leerlingen voor rijlessen kan goed via Awesome Driver. Zij legden het principe goed uit en de keuze voor de diverse doelgroepen is aanwezig. Overigens leggen we voor de duur van het project ook contact tussen leerling en rijschool via Les Elektrisch. Daarvoor wordt een incentive uitgerold voor leerlingen, die nu nog in ontwikkeling is: rijdt hij of zij af via een bij Les Elektrisch aangesloten rijschool, dan krijgen zij korting op of een tijd gratis rijden in een elekltrische deelauto. Weg met het vervuilende 600 Euro barrel, hallo relaxt rijden! En geen gedoe met onderhoud, dure benzine en verzekeringen…
De TCO is ter sprake gekomen. Wat kost het nu eigenlijk. Want eerlijk is eerlijk: de meesten van u denken dat het veel te duur is en dat het niet uit kan. Projectleider Les Elektrisch Flip Oude Weernink vertelde u over de Les Elektrisch TCO Calculator. Bekijk hier onze TCO!
Met het voorgaande is ook al veel gezegd over wat Marco Vellema vertelde. Immers, het idee is ontstaan vanuit een gesprek dat hij namens het Gelders Energieakkoord voerde met onder andere een rijschoolhouder. Daarom was u afgelopen zaterdag bij de Les Elektrisch Roadshow. Daarom bent u nu aangestoken met het virus van elektrisch rijden, waarschijnlijk ook omdat u nu heeft kunnen proefrijden met een van de vele EV’s die dubbel uitgerust voor u klaarstonden.
Kijk hier de presentaties terug die via livestream zijn uitgezonden. Er zit vast nog informatie tussen die u even niet had meegekregen en wél wat aan heeft.