Ja, Code 78, maar ondanks dat echt veel voordelen
Een elektrische auto is standaard een automaat zonder versnellingsbak. Op elke snelheid is altijd vol vermogen beschikbaar. Elektromotoren werken nu eenmaal echt 180 graden anders dan wat je gewend bent bij fossiele auto’s. Vanaf 2030 mogen in Nederland alleen nog emissieloze auto’s worden verkocht (we schrijven nu anno 2021, het komt rap dichterbij). Totdat de code wordt verwijderd (lobby wordt gevoerd, landen om ons heen zijn er al ver mee) zijn er toch grote voordelen aan elektrisch lessen. Lees even kort mee.
Stressreductie
Voor het eerst in een lesauto, opzien tegen leren schakelen, drukte en onvoorspelbaarheid van het verkeer, de net geleerde verkeersregels toepassen, naast een vreemde zitten, ouders kijken hoe je wegrijdt, vrienden ‘kunnen het al zo goed’, het alom sterk aanwezige geluid van de motor en ga zo maar door. De stress bij de eerste rijlessen is voor de meesten stevig. Er is een prettige manier om die stress flink terug te brengen: start de eerste 10 tot 15 lessen in een elektrische auto!
Rust want vrijwel geluidloos. Automaat, geen schakelstress. Die twee geven de aspirant-bestuurder gelijk meer rust. Vervolgens: de verbazing, wanneer de instructeur vertelt dat de auto al aanstaat en het heerlijk rustig en stil blijft. Alle stress vervliegt en maakt plaats voor positieve verbazing. Dat is een hele andere eerste rijles!
Doelgroepenles
De stressreductie van hierboven werkt ook uitstekend bij rijlessen voor mensen in het autistisch spectrum zoals PDD Nos, ADHD, ADD en andere. Door eerst in alle rust te wennen aan het verkeer in een rustgevende auto, kan de stress van leren schakelen en het alles tegelijk moeten doen, worden uitgesmeerd in de tijd. “Wanneer de gewenning aan het verkeer er is, wordt leren schakelen ineens gemakkelijk. Het is immers alleen een trucje, maar daarvoor moet wel je hoofd leeg zijn. Dat is precies mijn ervaring met de EV, dat is precies wat er gebeurd”, aldus Severs.
ADA
“Het is belangrijk direct een goed bewustzijn te kweken over elektrisch rijden”, aldus André Severs. “Educatief moet je er anders mee leren rijden. Wat kan die auto allemaal wat een fossiele auto niet kan. Zoals die automated driver assistance features die er allemaal opzitten”.
Het one pedal driving bijvoorbeeld. Qua energie heel fijn, want in plaats van remmen met schrijven en blokken remt de motor de auto af en slaat daarbij vrijgekomen energie weer in de batterij op. “Dat levert veel economischer rijden op, leerlingen gaan er gewoon mee spelen, vinden het fantastisch.
Bovendien moet je daarvoor verder vooruitkijken en inschatten wanneer je het gaspedaal in welke mate loslaat. Dus ook voor de verkeerveiligheid is het een pré. Ik zie daar in de praktijk mooie leercurves in”. Bovendien kan vanaf juli tijdens de examens ook echt gevraagd worden naar de ADA systemen, de werking ervan en hoe die te bedienen zijn. Denk aan adaptive cruise control, dat ook op veel nieuwere brandstofauto’s zit. De enige ADA die niet gebruikt mag worden bij het examen, is het automatisch inparkeren.
“Mijn conclusie van elektrisch rijden? Heel tevreden. Als ik het sommetje maak voor de collega's: doen! Echt doen!”, aldus André Severs.
Lees meer:
> Kijk nu eens goed naar ‘onderaan de streep’ en denk toekomstgericht