Sinds 2011 verkoopt Frank Massop elektrische brommers, sinds 2008 scootmobielen (ook elektrisch). “Je kunt wel zeggen dat ik altijd wel wat met elektrisch heb gehad”. Met die kennis van de voordelen van elektrische voertuigen op zak is het voor Massop sinds die jaren niet moeilijk voor te stellen dat ergens in de toekomst ook elektrisch rijlessen zal ontstaan. Over de voordelen en nadelen van elektrische rijlessen geven, volgens Frank Massop van Verkeersschool Frank Massop uit Winterwijk.
De introductie van elektrisch rijden vond Massop eigenlijk vooral uit de hybride auto’s bestaan. Dat vindt hij geen elektrische auto. En ook dat zijn automaten. “Tien jaar geleden kon dat nog niet, elektrisch rijles geven. De range was er gewoonweg nog niet. En bovendien, iedereen wilde gewoon schakelen. Dat is allebei in die tien jaar wel zeer sterk veranderd”, aldus Massop. Hij rijdt momenteel schakel met drie Ford Focus en een Ford Mondeo. Daarnaast heeft hij een Ford Focus automaat die hij steeds voller geboekt ziet worden. Waarom? “Leerlingen komen er nu zelf mee. Vaak hebben de ouders een elektrische auto of een hybride. Dat zijn automaten. Waarom zou je dan nog schakel gaan rijden, zeker met het oog op 2030”, vertelt hij.
De ontwikkeling van de markt van volledig elektrische voertuigen ontgaat ook hem niet. De voorgenomen verplichting om vanaf 2030 geen benzine- en dieselauto’s meer te verkopen, is al zeer nabij. Daarbij rijdt het ook veel prettiger, rustiger, zo’n automaat. “En al helemaal in een elektrische auto, waar helemaal geen versnellingen meer tussen zitten en het motorgeluid gedeletet is. Ik heb proef gereden in de nieuwe Ford Mustang Mach-E. Wauw. Ik snap alle petrol heads echt wel, maar dat is me toch een ervaring! Dat elektrische is echt het summum van autorijden”.
Hij is daarom bezig de rijlesaanpak helemaal om te draaien. De Mach-E is op 29 april 2021 goedgekeurd door het CBR voor rijlessen, Frank heeft het roer omgegooid: "Ik heb hem meteen besteld, hij wordt waarschijnlijk in agustus geleverd". Hij is op weg om tweederde van de rijlessen volledig in de elektrische automaat te laten rijden. Dan is de keuze aan de leerling: afrijden in automaat of nog het trucje van schakelen leren in de resterende een derde van de gemiddelde tijd tot afrijden. “Met waar we naar toe gaan qua auto’s en wat veel leerlingen nu al thuis hebben, zo’n elektrische auto, gaat dat schakelen zeer snel tot het verleden behoren. Waarom dat nog leren terwijl je veel eerder je rijbewijs kunt halen?”.
Daarover is Massop duidelijk: “Daar moeten we zo snel mogelijk van af, weg ermee, achterhaald, niet meer van deze tijd”, komt er allemaal in ademteug uit. Waarom? “De regering moet doelen halen, dan moet je zo snel mogelijk op EV over. Weg met die code. Bovendien is het veel makkelijker afrijden in automaat en worden schakelauto’s toch uit gefaseerd. Maak het makkelijker voor leerlingen, zeker ook met de achterstanden bij het CBR in het achterhoofd. Dan loop je veel sneller in, ik schat tot wel een derde van de tijd”.
Hij vervolgt: “In Duitsland gaat deze maand een nieuwe regel in dat je minstens 10 uur rijles in een schakelauto moeten kunnen aantonen en dat het dan prima is. Vooral om ongelukken te voorkomen. In Zwitserland en Zweden maakt het helemaal niet uit. Doen we iets dergelijks in Nederland, dan is in no time de EV gevuld. Dat gaat erg goed zijn voor de CO2 reductie in Nederland”.